I WILL FOLLOW U

INFO ! INFO ! INFO !

Tuesday, October 27, 2009

"Sindrom Carpal Tunnel" aka sindrom kebas tangan...

SINDROM Carpal Tunnel terjadi apabila saraf median pada pergelangan tangan tersepit.Ini disebabkan oleh terowong yang berada di bahagian tapak tangan sendi pergelangan tangan menjadi semakin sempit.

Terowong ini memberi laluan dan perlindungan kepada saraf median ke bahagian tangan dan sembilan tendon lain yang menggerakkan bahagian tangan.

Tekanan pada saraf median ini akan menyebabkannya tidak berfungsi dengan normal serta menimbulkan rasa sakit dan kebas, seterusnya melemahkan bahagian tangan.

Antara simptom yang biasanya terjadi adalah:

1. Kebas - pada bahagian tangan dan jari-jari tangan terutamanya ibu jari, jari telunjuk, jari hantu dan jari manis tetapi tidak pula berlaku pada jari kecil. Rasa kebas ini akan menjadi lebih kuat terutamanya semasa memandu, semasa memegang objek seperti telefon atau surat khabar atau semasa bangun dari tidur. Kebanyakan pesakit akan menggoyangkan tangan mereka untuk mengurangkan simptom tersebut.

2. Kesakitan - yang terjadi pada sendi pergelangan tangan sehingga ke lengan atas, bahu atau ke tapak tangan dan jari, terutamanya selepas menggunakan tangan secara berterusan atau menggunakan tangan dengan kuat.

3. Rasa lemah pada bahagian tangan dan boleh menyebabkan objek yang dipegang akan jatuh.

Mereka yang berisiko menghidap sindrom ini adalah golongan mengalami tekanan pada tangan atau penggunaan tangan yang berlebihan dalam pekerjaan, terutamanya melibatkan penggunaan tangan atau pergelangan tangan secara berlebihan, berulang-ulang dan dengan kuat.

....aku da survey bab2 pasai kebas tangan nie..n then terjumpa artikel kat ats 2....

sejak aku pas bersalin nie, dua2 tgn aku terase amatla kebas..smpaikan xlarat nk pegang DQ lame2..aku dah xterase tgn lagi dah..
bgun tiap pagi mesti tgn aku kebas giler2..sakit nye bukan main lagi..TUHAN jerk yg tau..DERITA nyer aku..
kalo kat opis pegang pen pon bleh terlepas sdri..dah ilang UPAYA agaknyer aku nie???
duk diam kat opis aku mesti genggam2 kan tgn..jari aku terase besar jerk..
nape ek jadik cmnie???
ader org ckp akibat aku xberpantang dengan sempurna mase pas bersalin...yerla org dlm pantang 40ari mane leh wat keje berat2 kan..apatah lagi org yg bersalin operate cam aku nie..tp aku x..main redah jerk..basuh bju DQ la..angkat baldi la..angkat bakul la..padahal mane leh wat seme tue..tp kalo aku xwat sape nk wat seme tue???

nk mkn ubat takut DQ yang terkena tempiasnyer..bru mkn pil haruan dah DQ asyik buang jerk...adehhhh..akhirnye xmkn la aku..:(

tp skrg dah dapat akibatnyer..kedua-dua tgn aku KEBAS..dah xrase tgn lagiks dah cm dulu2..nk wat keje rumah pon sakit..

tiap 2 mggu skali aku kene wat fisioterapi kat Kelinik Putrajaya..kene celup tgn dlm air lilin panas..ramas2 garam..wat impulse kat tapak tgn..

2la rutin aku tiap 2 mggu..bile aku duk wat tue aku tgk aku jerk org muda yg duk wat terapi tue..yg lain seme dah berumur..hahaha...
muda2 lagi dah sakit mcm org tua...
sian kan aku??..aper nk wat..dah nasib badan...:'(

p/s : terase cm nk cuti pjg jerk..bdn nie LETIH yg amat2 sgt!!!!
terase rindu sgt kat mak...uwaaaaa!!!sedehnyer aku kat cni....

8 comments:

MiSz eiN said...

heh!!! da ade laki pn nk mak ker? tp ye ah kan...mak jugaks y paling dirindukan...xkire sampai bile2 pn. nape? tgn ko camtuh. arituh xbgtau pon...cian ko.sabar k...jgn pata seamngat! ingat kat DQ je lau ko rs nk patah semangat. dia sangat perlukan ko tau dak cik. cian kat DQ lau ibu dia sakit...sedey laks :(

dakcik said...

xsemestinye da ader laki xbleh nk mak..aku kan anak mak..kot mane pon aku ttp nk mak aku..sbb die yg besaukan kite..emosi lak aku nie kan..:(
lately nie aku sedey bangat la..mcm da patah semangat..duk pk bdn lg..duk pk DQ lg..duk tanggung sakit lg..sedey wei...:'(

axie said...

ain ikot jelah check-up yg ditentukan tuh.. tak kira muda ke tua, semua boleh kena ain..
nanti kalau sama tarikh appointment klinik dgn azie bagitau ek?? boleh p makan2 taman warisan lagi..ahakS :P

dakcik said...

axie : 2la pasai..nti azie kene jg tau ms dlm pantang..huhu okayh nti ain bgtau azie bile next appointmnt..leh kite lepaks kt warisan lg..kali nie dak wanie dh xjoin..huhu..

♥♥ n.i.s.s.a ♥♥ said...

ain lepas pantang dah terus minum ais tak? mmg ain jgn wat keje berat. even skarang pun, takleh lagi nak wat keje berat tau. banyakkan rehat. jangan stress ok..smileee :)

dakcik said...

nisa: ain xminum ais dr start ngandung sampaile skg nie..ngelat sekali 2 aderla..tp 2 pon time ngandung..huhu..skg xder.mmg xwat keje berat..tp bdn ain jd cepat letih..wat keje dah letih..huhuhu
okayh ain try smile :)...thanx ek nisa :)

ALLY said...

salam...nasib kita sama, malangnya ally masih tak tau rawatan yang sesuai...nak buat operation nanti nak tunggu pulih lama..saper nak buat kerja rumah...kalau masa mula-mula dulu boleh la tahan lagi tapi sekarang dah jadi tekanan..kekadang bila dah terlalu sakit, semua orang kena marah...malangnya tiada siapa yang faham...

puteri_andriana said...

Nasib kita juga serupa. Mcam putri pun bru 26 thn, dh kna gak pnyakit ni. Dah la tangan kanan lak tu, kuat tangan kanan je, tangan kiri tk pndai sngt. Kadang tu rasa ganggu tugasan harian je. Nak menulis pn susah...tmbahan keje lak asyik mngunakan kmputer ja...jari jemari ni terasa kebas mnyucuk2...rasa cam nk krem pun ada jri ni.. huhu...nsib...nasib

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails