I WILL FOLLOW U

INFO ! INFO ! INFO !

Monday, December 7, 2009

siapa teman tidur anda?????

bilik idaman :)

Tahukan anda bahawa ada ekosistem lain yg wujud di tempat tidur?maybe ramai yg tidak pedulikannya...tp percayelah, sebenarnye ade ribuan bakteria, kutu, mikroskopik, kulat & juga kuman yg setia menjd teman tidur anda selame ini..maybe anda jerk yg xperasan kot....:P

kuman ini akan terus idup dgn bekalan kulit mati & peluh yg dikeluarkan oleh manusia..hmmm...bayangkanlah kalo dicampurkan dgn air liur basi yg meleleh & "benda-benda" lain, dh tentu lg kronik tmpt tidur anda 2...ngeri okayh....

jgn pandang remeh terhadap perkara ini sebab ia boleh mendatangkan pelbagai jenis penyakit..antaranye :

  1. gatal-gatal
  2. mslh jerawat yg xberkesudahan
  3. kelemumur

selain itu, ia juga mampu beri kesan yg lebih buruk kpd penyakit TB, asma, depresi, insomnia dan sinus (selesema)...

jadi, pastikan tempat tidur anda sentiasa bersih. Ikutilah tips di bawah ini :-

Cadar dan sarung bantal

  • org bujang terutama laki2, biasanya 1 thn sekali bru nk 'proses' tempat tidur..dr awal thn smpai ujung thn, cadar n sarung bantal yg sme je dipakai..jgn mcm tue bro....sediakanlah 2 or 3 pasang supaya boleh diganti 2 mggu sekali..
  • guna air panas utk basuh cadar supaya dpt mematikan kuman
  • pastikan ia benar2 kering utk digunakan semula
  • nak senang hantar je dobi

Fabrik di tempat tidur

  • kalo bleh pilih fabrik dr kain lembut dan nipis supaya kotoran kurang terperangkap..
  • warne pun main peranan..pilih warne yg agak ceerah supaya kotoran dpt dilihat..kalo pakai warne gelap kita xtahu ape yg terselindung disebaliknya..

Mandi sebelum tidur

  • Janganlah habis bersukan atau bru balik keje, terus menuju ke tmpt tido..bersihkan bdn dlu, keringkan dan baru boleh berbaring di atas tilam kesayangan anda tu..

Elakkan pemakaian penjagaan diri

  • nie utk ladies khususnya..jgn pakai bedak sejuk, minyak wangi atau ape saja sewaktu hendak masuk tido..ia boleh menambahkan lg mslh di tempat tido anda..kalau perlu, pakailah sblm waktu masuk tido..

Sentiasa mengemaskan tempat tidur anda

  • ini dpt hindar drpd hama berselindung di sebalik selimut atau bantal yg dibiarkan berselerak

PAstikan tingkap dan pintu sentiasa tertutup

  • ianya bg mengelakkan debu atau habuk masuk berlebihan ke dalm bilik

Hindarkan orang lain terutamanya yg berpenyakit kulit berbaring di atas tilam anda

  • jika ini dibiarkan, anda berisiko dijangkiti penyakit yg sama..segera tukarkan cadar & sarung bantal anda sekiranya berlaku...

ermmm...bile saye dah bace pasnie saye kene ubah la tabitat saye nie ek....:P



p/s : rase2nye kat mane saye dpt artikel nie ek???hehehehe

2 comments:

mrs_yus said...

wah ain..mmg tips yg ckup bgune..i looiikkee okeeey...:)

dakcik said...

2la..mmg sgt berguna kan..:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails