I WILL FOLLOW U

INFO ! INFO ! INFO !

Saturday, July 17, 2010

~ nilai sebuah persahabatan ~





" Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar
Sahabat yang setia sebagai pewangi yang mengharumkan
Sahabat sejati menjadi pendorong iman
Sahabat mulia membawa kita ke jalan Allah
Justeru itu nilai la semula persahabatan yang kita miliki
Tanya pada hati, adakah diri ini sahabat sejati?? "

Kali ini saye nak bercakap erti dan juga nilai persahabatan. Setiap orang ada maksud tersendiri dan semuanya adalah betol dan boleh diterima pakai sebagai erti persahabatan. Saya selalu juga mengalami banyak peristiwa dimana sahabat adalah tempat saye mengadu dan juga meminta tolong. memang bagus kan kalo sahabat kita mcm tuh.

Namun dalam kita meneruskan kehidupan ini, tidak mustahil kita susah nak cari sahbat yang benar-benar sahabat. Kalo ada pun mungkin hanya menumpang kesenangan dan juga keseronokan. Namun untuk kesusahan dan kesedihan memang susah nak jumpa. Pendek kata kalo ada sikit je. hihihi
Dalam kamus saye, persahabatan ditakrifkan sebagai:


persahabatan = kepercayaan

maka, secara peribadi saye melihat tanpa kepercayaan nilai persahabatan tak kan dirasai dan juga saye yakin banyak masalah yang akan berlaku.



seperti mana yang telah saye alami sekarang...waktu saye dilanda kesusahan dan kegusaran hati...ramai yang datang membantu..bkn membantu secara wang ringgit tapi hanya memberi kata-kata nasihat dan semangat menyuruh saye kuat dan tabah menghadapi dugaan ALLAH..sanggup menemani saye bile saye kesorangan..mengembirakan dan menceriakan idup saye tgh kesunyian nie..sanggup menolong saye dikala kesusahan dan kesempitan..wpon kenal seusia jagung tapi sanggup menganggap saye sebagai 'seorang sahabat'..



tak dinafikan seorang sahabat bukan la seorang yang 'perfect'..mustahil die tak pernah membuat kesalahan terhadap kite..tp kita tidak sepatutnya menghukum die..mungkin die mempunyai sebab tersendiri berbuat begitu..ape hak kite utk menghukum org??kite haruslah memaafkan kesalahanya dan belajar terima kebaikan dan keburukan 'seorang sahabat'..sedangkan kite sendiri pun bukannye 'perfect'..mungkin kite jugak pernah berbuat salah pade sahabat yg xpernah kite tau sebelum nie...



saye sangat2 menghargai nilai persahabatan..dulu mase sekolah saye xmempunyai ramai sahabat..hanye mempunyai 2 sahabat karib...tp sesuatu telah berlaku yang akhirnya talian persahabatan kami berakhir...bkn salah saye..hanye salah paham..tp saye terus dihukum tanpa soal selidik...mase tue sedey sangat2..berkawan hampir 5 tahun tp atas 1 kesalahan terus dihukum...mane nilai persahabatan kami???hanye kerana 1 kesalahan persahabatan kami putus????



tp mungkin mase tue kami tak matang...xtau nilai sebuah persahabatan...so saye xsalahkan die..mungkin saye pun salah..tp saye harus terima keadaan tue..sekarang, saye dah mula pandai menilai sebuah persahabatan...mula tau sahabat sejati yang macamane..bkn saye seorang yang 'demand' memilih sahabat...tp pengalaman mengajar saye...



buat mase sekarang, ramai di kalangan sahabat saye sudi berkongsi kegembiraan, kesedihan, kesusahan bersame...saye dgr masalah mereka..mereka dgr masalah saye..saye bergembira bersame mereka..mereka bergembira bersama saye...saye sangat2 bersyukur mempunyai sahabat sejati seperti mereka...bkn sahabat yang suke datang dan pergi sesuka ati! bile susah cari kite..bile senang ditinggalkan..dahulunye selalu bersame sekarang selalu dipinggirkan....



biarlah..masing2 mempunyai hak masing2...hak utk memilih kawan masing2..xkan saye nk paksa utk bersahabat dgn saye wpon xsudi sebenarnya...bersahabat biarlah seikhlas hati..supaye kite xdipandang dan dilabel sebagai seorang yang hipokrit...



saye sgt2 menghargai sahabat sejati saye..kwn susah senang bkn mudah utk dicarik..kawan yg sanggup menangis bersama juga bkn mudah utk dicarik..hargaila sahabat yang telah kamu miliki..selain dari keluarga sahabat juga merupakan sebahagian dari hidup kite..carila sahabat yang boleh mendoakan kite dunia akhirat....insyaAllah...


saye bercakap bukannla utk menyakiti sesiapa...bercakap bukan la seperti seorang yang dikatekan 'perfect'..tapi saye hanya bercakap utk berkongsi cerita dan pengalaman yang telah saye lalui...manusia boleh berubah...



sekian....dari DR.DAKCIK AIN...hahahahahahaa (terperasan lebey pulaks)











sahabat2 di opis saye :)


..sangat2 menghargai persahabatan ini...
hope akan berkekalan ke akher hayat kami...







p/s : kesunyian melanda hati....jadik entri pon touching...:)..bile ati berbicara...

5 comments:

az-ila said...

salam..

setuju sgt ngan entry ain ni..k.zila pun prnh mengalami situasi yg same cam ain..hanya kerana salah faham hubungan persahabatan jd renggang..

~~zaa~~ said...

jangan hipokrit sudah! depan lain, belakang lain. ini contoh sahabat yang tak leh pakai. nauzubillah...

dakcik said...

kak zila : 2la..masing2 mempunyai pengalaman yg berbeza-beza kan..hope kite tabah selepas alaminya..:)

dakcik said...

za : a'ah..nauzubillah..

axie said...

owh touching nya entry u..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails