I WILL FOLLOW U

INFO ! INFO ! INFO !

Tuesday, September 20, 2011

muka ku muka kek batik !


 assalamualaikum & selamat petang !


wah tajuk kemain kan ? haha ..bukan ape , sy rase muka sy nie mcm muka kek batik dah..nak tau sebab ape? sepanjang akhir Ramadhan hingga ke Syawal nie, dah 7 kali sy buat kek batik u olllsssss !

tu tak termasuk lagi yg bakal buat untuk Jumaat nie ( Jamuan Raya Opis sy ) , sabtu nie (Jamuan Raya Kuartes sy ) dan minggu depan utk dua org opismate ...

wah kalo dicampur , ditolak & dibahagi means saya udah buat 12 kali kek batik !!! fuhhhh..pengsan wokwok ! tak campur yg dua tray punya okeh ...;)

masalahnya sedap ke kek batik sy buat tue ?? hikhik...kalo tanya sy sedap la jugok ! hahaha..giler masuk bakul angkat sendiri weh ! =P

ok , kali nie sy nak sharekan resepi terbaru Kek Batik yg telah diubah suai dari resepi sebelumnya..;)
kalo u olls masih ingat , sy pernah dh sharekan resepi kat sini..

tapi arinie nk sharekan sekali lagi resepi cara baru..eceh !

Bahan - bahan :

Buttercup 1 ketul
Susu pekat manis ( separuh tin )
Biskut marie 1 peket
Milo 1 cawan ( jgn isi penuh2 )
Serbuk koko ( suku cawan ) * kalo tak nak manis isi byk pun ok , tp igt jgn byk sgt nti pahit pulok *

Cara - Cara :

1.  Panaskan buttercup sampai cair ..api slow jek
2.  Pastu masukkan susu ..kacau sampai sebati
3.  Pastu masukkan milo + serbuk koko ..kacau sampai sebati..* sila rase ckit, kalo still manis tambahkan serbuk koko lg..tp igt jgn smpei jd pahit..ikut sesedap rase u olls *

4.  Pastu isi air ckit (agak2 la ek)..tp ckit jek tau..utk tak bg pekat sgt..
5.  Pastu kacau sebati..( sekejap je kacau tu )
6. Pastu tutup api..n then curahkan biskut marie yg telah dipatahkan..( ha, part nie lain dr resepi sebelumnya)

7.  Pastu kacau smpai coklat sebati dgn biskut..dan bukak sekejap api dapur..jgn lame sgt nti biskut jadi lembik ..
8.  Pastu bila dah sebati , curahkan biskut tadi ke dlm dulang .* sebelum tu sapukan dulang dgn butter ckit *
9.  Pastu ratakan biskut & sebolehnya bagi dia mampat ! sbb bila potong nti tak berderai ..( sy pakai sudu )
10. Pastu ..eh ? bpe banyak pastu kan ?? ;)

Kemudian bila dh siap simpan dlm fridge ..tunggu keras baru potong yek u ollss..


senang kan ?? saya dah jatuh cinta buat kek batik nie ! i juz love it ! cewah ! 

mari kita tgk kek batik yg sudah siap dibuat..;)






kek batik nie buat mggu lepas ..Jamuan Raya Opis Encik Suami..



 rupa setelah dimampatkan ..




rupa kek yg sedang dipotong ..




dan hasilnya ! ;)



kek  buat ahad baru nie mase open house umah wanie ...



kek mase open house kat Kuantan ..



ni lah rupa cikpuan kek batik ! eceh ! =P



Selamat mencuba yek u ollss ! dlu masa 1st time buat, fail jugok sy nie..terlebih manis..pastu try buat dan buat lagi sampai jadik...kire omputih ckp 'Try & Error '..ha gitew ! 



eh, ok la bye wokwok !





10 comments:

dianizan said...

tu klu ain jual 1 try 15inggit darap 12 try dah 180ingit..blh bukak kedai kek batik ain manje..hehehe

ZaNa aDieyZa said...

zana pernah buat beberapa kali.. tapi kadang2 hancur, agaknya sebab zana x mampatkan la kot.. hihihi.. lepas ni zana nak tekan2 sampai mampat.. pakai sudu kan cik puan kek batik? hihihi

♥z@z@♥ said...

wah..rajin dan hebat..sye nk try la buat..tp nk try rase dulu blh x cikpuan kek batik..hihi

dakcik said...

ina : hahaha..semputttttt ! =D

dakcik said...

zana : ha, pakai sudu jek..
tp jgn terlebih tekan, kang hancur pulak..hehehe

* pesanan dr cikpuan kek batik * ;)

dakcik said...

zaza : nk try rase ker? hehe..malu lah..;P
try lah buat..senang jek..=P

ibuafiqahhuzaifah said...

ain,
akak xpernah rasa lg kek batik awak..
awak buat sebekas jual kat akak..huhuhu..
bleh tak?

dakcik said...

kak irnie : ala, nk tempah ker ?
malu lah..hihihi

axie said...

pas ni panggil cik puan batik..dah tak dakcik k??

dakcik said...

azie : cik puan batik mung! =D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails