I WILL FOLLOW U

INFO ! INFO ! INFO !

Friday, December 9, 2011

Nak kekal di SSM atau ke Skim Saraan Baru (SBPA) ???


Assalamualaikum & Salam Jumaat..;)


Lewat bersiaran hari nie..Hari nie nk buat segment Sharing Is Caring lagik  ;)
Pagi tadi sy dengar taklimat Skim Saraan Baru (SBPA) yang hangat dikatekan sane sini..terutamanya untuk Penjawat Awam kan ? ;)
Tp pening jugak nak sign opsyen atau tak...tp xpe, sy sharekan juz utk info u olls semua k..;)

Tp  melalui fahaman dakcik la..hihi ( kalo ade salah mintak maap le..tlg betulkan if i wrong ok ! )

Antara kelebihan SBPA..( eh xtau lah baik ke xbaik )


1)  Kenaikan gaji tahunan (KGT) utk gred N27 = RM145 ...
                                                utk gred N17 = RM95 ...

Tp berubah mengikut prestasi..Mengikut fahaman sy kenaikan akan diberi mengikut markah LNPT..kalo 70% ke bwh = tiada kenaikan akan diberi


2) Bg lantikan pd atau selepas 12 April 1991, pencen akan dibayar pd umur bersara 55 tahun..Walaupun kite pilih bersara umur 60 tahun utk SBPA..kiranya umur minimum pencen ialah 55 tahun & maksimum pencen 60 tahun.

cth : Kalo kite sign opsyen SBPA , means kita boleh pilih utk bersara umur 58/60 tahun..kalo u olls nk kekal bersara 58 pun boleh..nak upgrade ke 60 pun boleh..KECUALI utk ambilan jawatan baru pada JAN 2012 , mmg paksa bersara umur 60 tahun...* alah, mcm skim SSM jugak dlu *

cth ke-2 : Kalo kite pilih bersara 60 tahun, tibe-tibe kite nk tamatkan servis pd umur 59 tahun...jawapannya PUN BOLEH..kita akan dibayar pencen pd umur kita benti servis tue..iaitu umur 59 tahun..TAK PERLU nak tunggu umur 60 tahun bru pencen dibayar..erm u olls paham tak ? hehe

Itu yg dikatekan umur minimum pencen ialah 55 tahun..kita boleh berenti selepas umur 55 dan tetap akan dibayar..walaupun sebenarnya opsyen kita ialah 58/60 tahun..;)


3) Gaji Baru SBPA diberi mengikut pengiraan mcm nie :


Diberi 1 pergerakan di gred gaji lama & turun ke bwh jumlah yg terdekat dlm skim SBPA(skim baru)..Kalo kenaikan gaji tahunan (KGT) pd JAN akan diberi terus dlm JAN 2012..

ok, sy bg contoh eh ,

GRED PA / N27

Tangga gaji skg (SSM) = T8 (RM1670)
so akan diberi pergerakan ke T9 (RM1736)

Turun ke SBPA jd T4 (RM1845)..* jumlah yg terdekat *
KGT utk PA ialah pd JAN ..
so akan diberi pergerakan 1 lagi ke T5 (RM1990)..


ok ? paham tak ?
Itu jek la yg sy dapat share kan utk info u ollss...Jadual Gaji sebenarnya masih RAHSIA..itu yg diorg ckp xboleh nk bgtau dgn complete..;)


So, masih boleh pikir ..dalam mase 15 hari ok wokwok !
Nak kekal ke SSM atau SBPA ...

Pikir..Pikir...Pikir...ade kebaikan jugak SBPA nie..
Dan ade yg tersirat jugak..huhu ;)







5 comments:

-Sara- said...

fuhh bia betol..so, basic kite 1990 ke ain? xfaham lak sbb kata sifir gaji baru xkua gi..hehe

mcm sara ngah cuti besalin ni cmne ain? utk sign opsyen cmne? hehe byk lak tanya :P

dakcik said...

kalo pengiraan yg ain & geng kira tu betul la kot..tp ms taklimat td pon dia ckp cmtue..so betul la tu..;)mmg jadual gaji lum kuar sbb tu masih RAHSIA..tp td dia tunjuk cmne nk kira..so boleh la agak2 sdir.lgpun ain ade jadual gaji tu cume xleh nk sebarkan sgt..kate rahsia kan..huhu

sara tgh cuti besalin kan? kene tnye org admin sara lah..sbb opsyen tu kene sign dlm ms 15 hari..kalo xsign tandanya kita xbersetuju..taklimat ckp cmtu td..:)

ummi nia said...

ad pro & kontra dia skim bru nie..ain pilih sbpa ke

♥z@z@♥ said...

saya pilih SBPA..hehe..bak kata kawan saya..duit tue penting..hahahaha

MamaEma said...

owh...jadinya tidaklha naik banyak apa yang digembar gemburkan..huhu..tak apalah...janji sign saja...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails