I WILL FOLLOW U

INFO ! INFO ! INFO !

Monday, September 9, 2013

Merdeka!! yeayyyy dah boleh makan :)





Hai wokwok!
Bila tengok muka adik rase mcm kesian kot sbb langsung takde cerita tumbesaran dia..
baru anak dua tu, dah tak pndai bahagi masa & kasih sayang..hurmm

Alhamdulilah, Zara or Damia or adik membesar dgn jayanya.
Walaupun hari tu ade kisah sakit sampai kene warded di hospital masa bulan puasa lalu.ha story tu pun tak sempat nak cerita lagi kan.ok fine rase bersalah!
nanti flashback okey wok :)

Now, Zara dah merdeka! hihi Merdeka dalam erti kata baby..Merdeka yang dah start boleh makan

Masa dia kene warded sbb cirit birit berdarah hari tu dia baru masuk 6 bulan..memang saya tak bg makan pun..
Doc syak sy bg makan awal sbb usus dia luka kan..No No No doc! selagi belum 6 bulan saya memang takkan bagi..lagi-lagi bila jadi kes mcm nie..fobia kot!

Lepas keluar hospital, saya masih takut nak bagi dia solid food..means her first solid food
takut usus dia luka balik..maklumlah baru discharge & usus baru baik..
so sy lewatkan sikit pemberian makanan pertama dia.
Walaupun ade org cakap-cakap dh boleh makan ni, dh boleh bg nasi ni..patutla anak kecik, rupanya tak bg makan..hurm so typical!

Dalam umur 6 bulan lebih 2,3 minggu jugak baru saya try..
Itu pun her first solid food ialah puree apple..home made
Tgk selera & keadaan dia makan ok..saya ikut 4 days rules.iaitu makan benda yg sama selama 4 hari.
utk tgk alahan dia pd sesuatu makanan.

Bila ok, saya try bg puree pear plak..
same jugak 4 days rules..
Alhamdulilah ok..Saya buat mcm tu sbb doc suh try bagi makanan yg lite-lite je..
jangan heavy2 sbb utk bg usus dia proses senang.
maklumlah usus manja ngat !

bila saya bg semua ok, saya try bg puree buah-buahan yg ready made plak..jenama Heinz tu kan..
macam2 jenis la beli..nak tgk pada keserasian dia dgn makanan bkn home made.
saya kene try & error..bkn ape kdg2 doc kata bila kita buat makanan @ home made food tanpa kita sedari ada bakteria yg kita sendiri tak sedar.tak kira masa penyediaan or masa stim kan makanan tu..
bila yg readymade ni, kebersihan boleh dipercayai jugak..mcm makanan baby dr Heinz tu saya rasa penyediaan dia sama mcm penyediaan air Yakult..ade proses QC bagai kan? 
So saya nak try kesesuaian Zara dgn makanan readymade ni..perut dia tu yg penting boleh terima ke tak..

Alhamdulilah, penerimaan Zara ok..sama mcm homemade food saya buat.
Lega kalau saya tak sempat buat homemade food utk dia or emergency, at least saya tau Zara boleh juga mkn readymade food..:)

Tapi takde la saya bagi sokmo..kebanyakannya saya sediakan homemade food utk dia..
sesekali tukar selera boleh la :)





Merdeka! I Love Malaysia ! *tetiba *


Biasalah, bila nk buat homemade food ni kene ade food processor..
Benda alah ni saya dapat hadiah dari Opis lama..hadiah request ni ;)



Anak lain, blender pun lain
Antara makanan yg sy sediakan utk di blend..semua ni saya rebus/stim dlu

Brocoli



Kentang

Red Apple


Bubur nasi

Makanan yg dh siap di blender..masuk dalam tupperware buat stok simpan dlm fridge..
Konsep buat banyak-banyak, bila nak just ambil dr peti & panaskan.
Senang! hihi


Puree Carrot

Puree brocoli

Puree kentang

Bubur nasi


 Hasil!


ready nak simpan dlm fridge

Saya akan buat stok cukup utk 5 hari makan..iaitu waktu saya bekerja..Tiap hari Sabtu/ Ahad saya akan buat baru..makanan baru.perasa baru.bagi ada variety sikit..

baru lah dia selera makan..
Sampaikan si kakak pun sibuk mengecek makanan adik dia..padahal mane ada rase..original taste ni.
no salt..no sugar..no presevartive..gituuu! hehe

Alhamdulilah, Zara pun suka makan.eh sangat suka makan skrg!
Siap makan bertambah-tambah..

Rutin makan :
2x sehari..tak pun ikut keperluan dia..bila tgk org makan dia pun mcm terliur sgt.saya pun bg jugak makan buah..huhu

Paling pebret carrot, bubur nasi, puree peach,pic,pear,apple
kalo sayur, kentang, pisang lenyek mcm slow sikit dia makan.

Pasni leh try bg barli, bayam, pasta pulak..



Susu 4oz sekali minum habes


Dah pndai pegang  botol sendiri

 Time makan kene duk dalam walker..senang sikit nak suap..
Perangai bila makan,

Bila lambat suap menjerit mintak, pastu teran muka bagi merah..tanda suruh suap cepat!
sabar je laaaaa



Muka baru lepas makan



Happy tummy!



Kakak suap adik buah pic..seketul dia bg! dia ingat adik leh kunyah cm dia la tu


Alhamdulilah
Semoga adik Zara membesar dengan sihat yek.
Walaupun saya bz uruskan kakak,saya akan cuba juga buat homemade food utk adik.
Dia suka makan & saya suka tgk dia makan :)



Tq read this :)
ok, bai wok!






4 comments:

az-ila said...

seronoknya tgk zara minum susu..kalaulah muafah pun mcm tu leganya hati ni:(..sampai skrg xnak botol xtau dh nak wat cmana..nasib baik bab makan mmg selera..sama mcm zara lambat suap sikit dh mengaum huhu..bilala dpt jumpa zara pulak ni

aiDa Yan'Z said...

besar dah zara...senang kan hati tgok anak suka makan ain....

♥z@z@♥ said...

blender kite sama..motip nak bgtau ^-^

Tengku Fauziana said...

mangkuk bertengkek-tengkek..
lepas ni bole la kite share resepi awok ye..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails