I WILL FOLLOW U

INFO ! INFO ! INFO !

Wednesday, September 11, 2013

Simptom OCD ? Apa tu ?




Hai wokwok!


Minggu ni perasan tak sy banyak update belog kan? ke tak perasan ..huh
Itu tandanya saya is goyang kaki kat opis ni..boring sbb bos tak bagi keje + dia outstation..


Bila kelapangan ni, saya banyak baca belog kawan-kawan..belog gosip tak tinggal! haha Org cakap release tension sikit..maklumlah dalam kepala otak saya ni macam-macam kot pikir..

So utk release kan otak sikit marilah kita buat sesi membaca..


Saya sangat suka baca 3 belog famos amos ni..antaranya Kak elly in wonderland, Kak Fillanie, (eh suka-suka haku je panggil diorg kak :P ) dan Chooyaya @ Suraya..wajib okey baca tetiap hari! Kalau diorg tak update sehari tu mesti rase bosannya..mcm tak lengkap kehidupan seharian ku..cewah! kalo diorg baca ni konpem ingat haku bodek..hahaha



So, bila dah baca tetiap hari kan, saya rs tertarik sgt dengan tajuk simptom OCD..Suraya tu ada update & terbaru Kak Elly pon ade update..wah cam teruja nak update jugak sekali..nak sharing :)



Bila dia tulis tajuk   Siapa Ada Simptom OCD Angkat Tangan! saya laju-laju angkat tangan depan pc..haha bajet dia nampak le kan..:P



Wah baru tau ni rupanya ini adalah satu penyakit..Ok sikit pencerahan mengenai simptom OCD..OCD is (Obsessive Compulsive Disorder)." Basically OCD punya simptom ialah, nak rumah kemasssssssssssssssss jer." Sikit petikan dari belog Suraya..nak tau lebih try google..or baca kat belog dia..



Senang citer penyakit ni sentiasa nak benda or something kene kemas dan cantik..Walaupun badan penat ya rabbi tetap nak tengok keadaan sekeliling kemas tersusun rapi cantik mata memandang! Ada tu sanggup bangun tetengah malam kemas rumah sbb tadi tak sempat kemas..pastu suka pikir benda remeh temeh..ha tu la penyakit saya! 



Ooo, baru ku tau tu adalah satu simptom OCD..Bahaya jugak ni, sbb kata Suraya tu kalo badan kita terlalu penat jantung pump terlalu laju or kalau tak cukup rehat boleh jadik low blood pressure.


U olls ada macam saya tak? huhu..saya ni kalau dah set dlm minda balik keje nak basuh baju, kemas rumah, sapu lantai ke mesti smpai je umah terus nak buat.letak beg salin baju takpon belum sempat salin baju konpem terus terjah dapur dlu..tgk keadaan dapur ok ke tak..bersih ke tak..hahaha

Kalau dulu ambil anak2 kat taska, balik rumah letak anak2 depan tv, terus tuju ke dapo..encik suami dah sibuk g padang bola time tu..mula pergi kemas dapo..padahal sebelum pergi keje tu tak masak pon..haku pun tak tau ape yg bersepah ntah..tapi tetap nak lap-lap dapo..lap-lap kabinet..susun pinggan ikut urutan tinggi rendah..ayoooo too perfect kan? oo itu namanya simptom OCD..hahaha

pastu ambik penyapu nk sapu lantai..pdhal baru nmpak selai dua rambut kat lantai terus rase kotor seluruh rumah..dan-dan tu jugak nak sapu..bila baru stat nk menyapu mula lah si Zara merengek nk isap susu takpon bery..takpon si kakak sibuk punggah mainan dia..ayoooo! mula la saya membebel sbb tak sempat buat keje  yg mana dh set dlm minda kat opis tadi..ha, masa tu la saya stat hangin satu badan sampaikan encik suami pon kene tempias! dia balik dari main bola haku muka masam mencuka! sbb tension tak sempat buat keje satu pon! eh bang, tu simptom OCD tau! jgn marah okey! hahaha


U olls rasa parah tak penyakit ni? saya rasa parah kot sbb saya nak too detail & too perfect! Pdhal badan saya ni tunggu nak rebah je..penat toksah cakapla kan bila dah setel buat keje semua tu..tetiap hari kot saya mcm tu..sebelum g keje sempat lagi kemas rumah..bantal susun senget pun saya tetap nk betulkan..padahal dh nak keluar rumah g keje dah tu!


Saya rasa saya mcm ni dari saya zaman sekolah lagi..Dulu-dlu mak saya keje..bila balik sekolah, tinggal bedua jek dgn adik..balik tghari tu dahla kayuh beskal..balik tgh hari panas buta..balik letak beg cabot kain tggl baju sekolah je terus g dapo kemas..sapu..siap basuh kain..dlu saya basuh kain pakai tangan tau..sebesen kain..kalo basuh tu pun nk kene ikut jenis..basuh baju dlu..letak tepi..pastu basuh seluar..letak tepi..pastu last sekali baru suar kecik,bju kecik..hehehe..parah ni! kalo jemur pun tak boleh senget..kene straight je..too detail kan?

tapi skrg ni, part basuh baju mmg part encik suami..so dia lah buat semua..tp dia pon detail jgk tau..kalau basuh baju mmg dia asing..1 trip baju jek.1 trip lagi suar jek..jemur pun siap susun cntik-cntik pakai hanger..ha, abg pon ade jugak OCD ni...hahahahaa

Now, mak saya dah stay dgn saya sekali kat Putrajaya..tlg saya jaga anak-anak  since kakak kene sakit teruk skg ni..so we olls dah serumah..mak saya dah tau sangat perangai anak dia ni..dah masak sgt org kata! bila balik keje salin baju, cium kakak cium adik..bg adik susu bdn..pastu zasss bangun kemas dapo..maklumlah, mak saya duk rumah mmg memasak sendiri..walaupun ma dh kemas pas masak tghri td saya tetap nak lap-lap jugak..takleh tgk botol garam senget2..susun bagi straight..minyak tumpah setitik pon tak leh tgk..terus laju-laju lap! hahaha..
Pastu amik penyapu sapu satu umah..walhal ma dah sapu sebelum saya balik..lap habuk kat kabinet..kat frame gambar..pdhal semalam baru lap..eh hari ni habuk dah banyak balik..ayooo OCD ni teruk betul kan?

Sib baik ma haku ni paham anak dia camane..kalo buat org lain mesti dah pikir lain..
Tambahan pulak skg ni since kakak sakit balik yg mana budak ekzima tak boleh ada habuk or kotor-kotor lagilah bertambah ligat saya buat keje.Mop tu dh jd 2x seminggu..habuk kat kabinet lap tetiap hari..sapu 2 or kdg tu 3x sehari..nmpk habuk kuping kakak terus amik penyapu sapu 1 umah..penat wooo! tapi selagi tak buat selagi tu tak tenteram!

Kalau encik suami yg tlg sapu or cuci toilet mesti saya akan check lepas tu..tgk menepati piawaian sy tak..haha..hati tu rs tak senang je sbb bkn diri sendiri buat..:P

Macam nak masuk tido bilik, saya akan pastikan ruang tamu kat luar kemas..bantal dah susun straight..buai adik susun tepi..tikar tak boleh senget..mainan kakak dh siap kemas duk tepi dinding..ubat-ubat kakak tersusun elok dlm bakul..pampers adik pun susun elok2 letak atas meja.takde cawan or pinggan tertinggal atas meja makan..sinki dapor bersih takde pinggan or cawan yg tak basuh duk penuh dlm sinki..lap-lap dapo..pastu baru masuk bilik nak tido! baru tenteram nak tido lena..so takde la nk bangun tetengah malam kemas senyap2..haha see OCD le tu..salahkan dia! 

Bangun esok pagi sebelum mandi or selepas mandi pegi dapo masak air, pastu susun pinggan cantik-cantik..buka sliding bg cahaya pagi masuk..pastu baru pergi siap-siap nak g keje..kalau lambat bangun mula lah membebel sbb tak dapat buat keje seme tu..sampaikan katil pon tak sempat kemas mula lah sampai kat keje rasa tak tenteram..sbb tggl rumah dlm keadaan bersepah..Tapi bila balik keje tgk ma dah tlg kemaskan..lega sikit..tapi nak jugak repair bg lg kemas! ayoooooo!

kat opis pun sama..nak kemas jeeeeeee..tak kira lah bilik bos ke bilik sendiri..mesti nak nmpk kemas dan tersusun..setiap hari sebelom balik keje kemas tempat..kalau nmpk telepon tersenget betulkan bg straight..table planner paling pantang kalo nmpk senget! kene duk elok atas meja ok!

tapi kadang tu ade lah bertolak ansur sikit dgn badan ni..takde la kronik sgt OCD saya ni..kalo mmg tak laratttttttt sesangat baru saya tak buat..cth mcm mop lantai..kdg dtg hari malas sekali seminggu..tak pon sebulan sekali..tapi sapu wajib tetiap hari..dlm kabinet simpan barang xde la nk susun bg semua kemas..susun ikut tinggi rendah..susun ikut jenis..ade jugak campor aduk..hehe..pastu kalo org / family dtg ramai-ramai kat rumah tak kan nk sentiasa kemas je kan..masa tetengah ramai org tu saya nk susun semua bantal or tikar or ape2 je la yg dh senget tu bg straight..tak pon masa org tgh mkn pastu ade tumpah nasi kat lantai ke terus nak sapu dpn org..ish kang ade kene siku dgn encik suami..hahahaha ampuunnnnnn!

tapi kalau benda or kuah ke tumpah kat tudung or baju kwn2 ms keluar makan dgn diorg tu mmg terus saya tegur! tak caya tanya Azie..sbb dia selalu kena tegur..sbb dia je la selalu makan tumpah..sokmo ada! kan Azie? hahaha

okey lepas baca OCD ni boleh memudaratkan saya suatu hari nanti, boleh bawak penyakit lain so mulai hari ini saya akan cuba berubah sikit..saya cuba tutup mata tgk benda2 halus kat lantai..tgk benda2 senget..tgk pinggan susun tak sama rata..saya cuba okey! janji! sbb saya sayang badan saya..hihihi..Buat mana yg mampu..Tak nak push diri sendiri dah..JANJI! ke janji dicapati ni? hahaha 


pssttt! Abg, lepas ni rumah tak tersusun sangat lah..hihi bini u takut kene sakit jantung  ;)



Saya leteww ada OCD! ;)



p/s: Tapi u olls jgn bygkan rumah saya ni perfect sgt tau..ade jugakla sepah sane sini..brg tak susun elok..sbb sy bukan OCD kronik sgt..hihi




eh, ke semua perempuan ada simptom OCD ni?? hehe



4 comments:

NM03 said...

ye ye, saya juga ade penyakit yang sama. semuanya nak teratur dan tersusun. sampai kekadang, tetiber terjaga tgh mlm buta, boleh sapu rumah dan basuh bilik air. hehehe

dakcik said...

NM03 : hahaha..kan? kita serupa :)

az-ila said...

ha,a ain..sbb sayangkan badan la mmg xmampu nk rumah sentiasa kemas..balik keje pun dah melepek huhu

♥z@z@♥ said...

eh, mcm baju td je..haha..sebbaik sy xde OCD tue sbb sy pemalas ckt..haha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails