I WILL FOLLOW U

INFO ! INFO ! INFO !

Wednesday, October 15, 2014

Throwback




Hai wok! *entry panjang ye *


Kali ni nak buat sesi baling belakang #throwback..Kisah lama..haha macam la kisah lame bebenor..Dulu-dlu saya suka share cerita pengalaman saya dengan kawan-kawan..Pengalaman sesat lah..pengalaman ambil lesen kereta lah dan mcm2 pengalaman..So kali ni saya nak share pengalaman saya zaman belajar.


Selepas SPM results keluar, saya dapat offer masuk Politeknik..Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah (POLISAS)..Course Pengajian yg saya ambil Diploma Sains Kesetiausahaan (2 tahun). So bermula lah era sambung belajar ala-ala Universiti style..hehe

Saya minta course lain dalam borang permohonan masa tu..Ingat lagi dia kena isi 4 pilihan course..ketiga-tiga course yg saya pilih semuanya course kejuruteraan..Salah satunya course seni bina..Saya memang  minat sangat melukis, mereka ni..So saya rasa course tu paling ngam dgn saya lah dan kena dengan jiwa kononnya..haha

Tp utk pilihan terakhir saya biarkan kosong..Saya biarkan mak saya tolong pilihkan..So lepas mak saya isi dan hantar borang tu , beberapa hari lepas tu baru saya tanya

dakcik : Ma isi ape pilihan last tu?
Ma : Ma isi diploma setiausaha..STENO
dakcik : PA?? alaaa..dah kenapa isi PA? tak nak lah belajar jd PA..
Ma : Eh kata suh ma pilih..Ma suka PA..Dlu2 tak kesampaian nk kerja pejabat..Mana tau awak dapat jd PA..
dakcik : hurmm..nak jadi arkitek!! (haha, tak menahan)


So masa dapat offer letter tu, saya dapat Course Diploma Setiausaha!! Pilihan mak saya yg dapat..haha..
Nak tak nak kenalah pergi kan..sbb offer lain esp U langsung tak nampak bayang! hahaha

Bermula lah era belajar jadi PA..First sem tu saya ulang alik ke Poli tumpang orang je..Kawan baik masa zaman sekolah..Kebetulan dia dapat Poli sama dengan saya..tp dia Course Accounting..Masa tu lega sebab ada geng kan..Saya dengan dia tak dapat asrama sbb org Kuantan kan..So kena ulang alik sendiri..Saya almost every day pergi balik tumpang dia..Kalau dia takde baru pergi sendiri..tgkla dengan bas ke ape ke..Masa tu saya takde kenderaan sendiri lagi..

Nak masuk Sem 2, saya rasa saya kena beli motor jugak..Sbb susah kan asyik tumpang orang je..Lagipun nak masuk Sem 2 jadual kelas kitorg dah berbeza..So bila dapat duit pinjaman Yayasan Pahang saya beli motor..guna sikit utk downpayment..Ingat lagi saya downpayment dalam RM1k..So bulanan kena bayar RM200+


Motor yang saya beli haruslah motor yg paling senang..Apa lagi kalau bukan Skuter! satu-satunya motor yg takde gear! haha..Sedang elok saya dah dapat lesen  terus beli motor. Bila start Sem 2 saya dah pergi sendiri naik skuter..kemana-mana memang naik skuter je..

Bila dah beli skuter ni kan, kiranya perbelanjaan bulanan saya bertambah..kalau dulu ckupla utk guna duit pinjaman je kan..Now kena cari duit lebih utk bayar skuter ni..Saya kalau boleh taknak bebankan mak saya minta dia bayarkan..Saya rela kerja utk tampung bayaran bulanan..

Start Sem 2 saya bekerja sambil belajar..Siang kelas malam kerja part time..Saya part time kat pasaraya Parkson Kuantan masa tu..saya masuk kerja shift..Jam 6ptg - 10 mlm..Balik kelas dalam jam 3,4 petang mcm tu..Depends pada kelas jugakla..Kalau kelas cancel last minit kadang tengahari dah boleh balik..Dah ada skuter sendiri senanglah kan nak bergerak kemana-mana..



Pagi-pagi dah bangun pergi kelas..Saya suka pergi awal sbb saya selalu ikut jalan jauh kalau nak ke Polisas tu..Saya akan ikut jalan bandar..Boleh je nak ikut jalan highway bypass belakang tu..lagi dekat dengan rumah saya..Tp sebab mak saya kata jln bypass tu sibuk dengan lori kalau pagi-pagi..dia cakap bahaya..so ikut jalan bandar..

Jauhla sikit..Tapi takpe kita keluar awal..hehe..Kul 7 saya dah keluar..padahal kelas biasa start dlm 8.30 pagi..Saya akan lalu ikut jalan teluk sisek biasanya..Masa ni lah selalu jumpa geng-geng kelas saya tengah tunggu bas tepi jalan..hehe

Kalau saya nampak biasanya saya akan melambai-lambai ala-ala miss world gitu! hahaha..diorg dah paham sangat dh..biasa diaorg akan cakap..'Haaa, tu ain dah melambai-lambai ala2 queen tu..motor je nampak..tuan kecik je..' gitu!

Lepas tu kalau waktu balik dari Poli saya akan lalu jalan highway bypass tu..dekat sikit kan..lgpun dah tengahari..jalan tak sibuk dengan lori dah..Tp satu tabiat saya, kalau saya bawak skuter tengahari atau ms tengah panas, saya akan pakai sarung tangan! bukan sarung tangan yg khas utk nek motor tu tp sarung tangan yg utk musim sejuk tu..yg beli kat socksworld ..colourful tu..hahaha..kelas sangat kan! barulah queen kan? (rolling eyes)

Pernah sekali saya naik skuter saya eksiden..Masa tu saya dengan mak saya..Odw nak pergi kerja kat Parkson..Saya kebiasaannya akan ambil mak saya balik kerja kul 5ptg..Lepas tu mak saya akan hantar saya pergi kerja part time pulak dan mak akan bawak blik motor..Malam-malam mak saya jarang sikit suh saya bawak motor..dia kate malam-malam bahaya naik motor sorg-sorg..So after mak  hantar saya ke tempat kerja, Satu hari tu, kitorg kena langgar dengan another motor..Perempuan yg bawak..bergesel dan kami tergolek tgh jalan,,mak saya kena timpa dengan skuter tu..

Sedihnya takde org tlg pun..Org pakat tgk je..Masa tu betul2 kat tengah simpang traffic light Kompleks Teruntum Kuantan..sadis betul..Seluar kerja saya koyak sikit..Mak saya teruk sbb skuter timpa atas kaki dan badan dia kan..ade lah lebam sana sini..Perempuan yg langgar tu lari !!
eee geram je rasa..Tapi kami tak ke hospital pun..malas sbb nak cepat masuk kerja..Motor pun calar sikit je..Terus je pergi kerja..

1 lagi kejadian saya langgar cermin sisi kereta orang..Ingat lepas nak celah tepi kan..sekali terlanggar cermin kereta dan terkulai layu! hahaha..Saya say sorry kat aunty cina yg drive kereta tu..Saya cakap nak kena bayar berapa ni..hahaha tak agak tanya mcm org kaya! Last2 dia kate takpelah, dia baiki sendiri..fuhh lega..padahal masa tu berdebor dada sbb duit bukannya ada kan..hehe..


Tulah antara pengalaman saya sepanjang merempit..haha merempit lah sangat..Eh saya pernah bawak skuter paling laju 130km tau..melayang-layang rasa..sebab masa tu memang betul motor lebih beso dari tuan..ekekeke

Tapi skuter tu memang betul-betul paling banyak berjasa utk saya..kehulu ke hilir saya bawak..Walaupun kaki tak pernah nak cecah penuh ke lantai bila bawak tapi saya kuatkan jugak semangat nak bawak sendiri..haha




Bersama skuter kesayangan yang dah bertukar rupa #2014



Sekarang rupa skuter hijau saya dah bertukar..dah make up , pakai lipstick, foundation 10inci tebal dia..hahaha
Ni semua kerja adik saya..dia spray kan coverset motor tu..sbb warna lama dah tertanggal-tanggal kan..Usia skuter ni pun dah lanjut..dah 10 tahun..Kasi can la tukar muka baru pulak..buat surgery sikit! hehehe


Nak tengok tak rupa skuter lama bersama tuan dia yg rupa lama jugak tu..Jom-jom!
Janji jangan gelak tau! haha


























Tu rambut pelesu..edit! hahaha maapkan la saye ye wok! #2005

U olls mampu bawak skuter dengan pakai kebaya kain terbelah-belah?? hahaha
Saya sudah pun melaluinya!

Masa ni nak pergi dinner last semester dah..Sem 4..Dinner DSK kat Hotel MS Garden Kuantan..Saya antara salah sorg ajk dan salah sorg yg kena buat persembahan pada malam tu..Saya bawak motor sendiri je petang tu sbb nak pergi awal kan..make up pun sendiri jek..
Baju je lah glamour sikit sbb masa tu tema Kebaya Nyonya..hahaha
gigihla berkebaya tapi merempit!

Skuter colour hijau dah jadi kenangan..Sekarang rupa ada sikit 'rossi'!

Now skuter ni mak saya pakai kat kampung..kenderaan utama..Sbb mak saya tak pndai drive kereta plus takde lesen kereta pun..Skuter ni pun sihat jugak lagi..Sikit2 je la sakit dia..sakit org tua katenya..hahaha

Sekian cerita saya! lain kali ada masa kita buat lagi sesi baling belakang ni yek!

ok, bai!
Tq read this! muahhh!






1 comment:

LYAfrina said...

Haha.. penuh nostalgia. Kiranya smpai skarang leh guna skuter tu. Skuter lya mmg dh lma x guna..

Hihi. Akhirnya course pilihan mak y jd rezeki ye

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails